سفارش تبلیغ
صبا ویژن
توضیح 6 - سقف کرومیت
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
شخص راستگو با راستگویی خود، سه چیز را بهدست می آورد : اعتماد، دوستی و شکوه [در دل ها] . [امام علی علیه السلام]
سقف کرومیت
  • پست الکترونیک
  • شناسنامه
  •  RSS 
  • پارسی بلاگ
  • پارسی یار
  •                                            تیرچه های کرومیت

     

    امروزه تیرچه های کرومیت به عنوان یکی از مهمترین گزینه‌ها در سقف ساختمانها محسوب می شوند. به ویژه در مواردی که زیر بنا کم بوده و بتوان چند سقف را با هم بتن ریزی نمود ( نداشتن دیوار برشی در طرح ) استفاده از این نوع تیرچه صرفه اقتصادی زیادی دارد. در این مسیر یکی از مهمترین و اساسی‌ترین مشکلات محاسبه و طراحی تیرچه‌های کرومیت می‌باشد که خوشبختانه با تلاش فراوان مهندسین شرکت پارس پی و با استفاده از تخصص صاحب نظران و همیاری اساتید محترم دانشگاه موفق به تولید «نرم افزار جامع طراحی و محاسبه تیرچه‌های کرومیت (KDS)» شدند. استفاده از این نرم افزار علاوه بر اینکه باعث می‌شود تا تیرچه‌ها برای تحمل بارهای وارده ضعیف نباشند، از سوی دیگر باعث می شود تا با طراحی بهینه از مصرف فولاد اضافه در تیرچه ها جلوگیری شود و بدین ترتیب زیانی متوجه مصرف کنندگان این تیرچه ها نگردد.

    می توان نکات قابل توجه در تولید تیرچه های کرمیت با کیفیت بالا و اقتصادی را به صورت زیر دسته بندی کرد :

    1 - طراحی کاملا مهندسی و بهینه تیرچه‌های کرومیت بر اساس بارهای وارده به سقف و نوع بلوکه مورد استفاده توسط نرم افزار KDS

     

    2- استفاده از مواد اولیه مرغوب و با کیفیت                                                       

    3- روش و امکانات ساخت : آنجا که در تولید تیرچه‌های کرومیت جوشکاری و کیفیت جوش از مهمترین مسائل در ساخت تیرچه با کیفیت می‌باشد در ساخت تیرچه‌های کرومیت از جوشکاری تحت حفاظت گاز co2  استفاده می‌شود. این نوع جوشکاری علاوه بر آنکه کیفیت بالایی دارد بدلیل نداشتن سرباره جوش، بازدید چشمی و کنترل جوش بسیار آسان می‌گردد.

         علاوه بر جوشکاری، مسائل مختلفی در روش ساخت تیرچه‌ها وجود دارد که در کیفیت تیرچه تولیدی بسیار مؤثر است که از جمله می‌توان به نحوه اورلب زیگزاگها، رعایت بعد جوش و فواصل جوش، رعایت گام زیگزاگها بر اساس محاسبات، کنترل دمای محیط و بازرسی مرتب جوشها اشاره نمود.     

    نتیجه رعایت موارد فوق باعث ارتقای کیفیت و رضایت مشتری خواهد شد ضمن آنکه مصرف کننده نسبت به مقاومت کافی تیرچه‌ها کاملا اطمینان خواهد داشت.

     

    آن روی سکه

         از آنجا که اطلاعات عمومی در زمینه تیرچه‌های کرومیت بسیار کم است در اینجا لازم می‌دانیم تا به برخی ایرادات شایع در زمینه طراحی و محاسبه، تولید و اجرای سقفهای کرومیت که توسط برخی افراد سودجو و یا نا‌آگاه انجام می‌شود بصورت مختصر اشاره نماییم :

         1 - عدم طراحی و محاسبه تیرچه‌ها :

         الف) از آنجا که تولید کنندگان تیرچه‌های کرومیت، آنها را بصورت کیلویی می‌فروشند لذا هر چه آنرا سنگینتر نمایند سود بیشتری عایدشان خواهد شد بنابراین گاه تیرچه‌هایی با وزن دو یا سه برابر وزن مورد نیاز ساخته شده و به مشتری تحویل داده می‌شود و هزاران توجیه برای اینکار خود مطرح می‌نمایند تا مصرف کننده نیز قانع شود که این تیرچه‌های سنگین کاملا اصولی و طبق محاسبات ساخته می‌شود. متأسفانه برخی از مهندسین نیز بدلیل اینکه اطلاع از محاسبات این نوع تیرچه‌ها ندارند و نمی‌توانند تیرچه‌ها را کنترل کنند به این امر دامن می‌زنند تا مبادا تیرچه‌ای ضعیف ساخته شود. اکثر دتایلهای تیرچه‌های کرومیت که در نقشه‌های اجرایی سازه‌ها دیده می‌شود کاملا مؤید این مطلب می‌باشد و متأسفانه با این روش سرمایه‌های ملی در سقف ساختمانها مدفون خواهد شد.

         ب) همین تولید کنندگان چنانچه قرارداد اجرای سقف با مشتری داشته باشند از آنجا که باید هزینه تمام شده خود را کاهش دهند با یک چرخش 180 درجه دقیقا برعکس عمل می‌نمایند. در این حالت از آنجا که باز هم توان محاسبه تیرچه‌ها را ندارند بال فوقانی تیرچه‌ها را اندکی قویتر می‌سازند تا به هنگام بتن ریزی تیرچه‌ها نشکند (دلیل این امر برای متخصصین کاملا آشکار است) اما بال تحتانی تیرچه‌ها را بسیار ضعیف می‌سازند و برایشان اصلا مهم نیست که این تیرچه‌ها به هنگام بهره‌برداری چه بارهایی را باید تحمل کنند.

         ج) در این بین افرادی نیز هستند که تنها از سر ناآگاهی تیرچه‌هایی مغایر با اصول مهندسی تولید و اجرا می‌نمایند. این افراد معمولا تیرچه‌ها را از روی جداول آماده‌ای که در بازار وجود دارد می‌سازند اما بدلیل اینکه هیچ تخصصی در زمینه محاسبات ندارند برای هر سازه‌ای  و با هر بارگذاری و هر نوع تیغه چینی و کف سازی یک نوع تیرچه تولید می‌کنند. به عبارت دیگر کاری به این ندارند که آیا این تیرچه باید بار 600 کیلوگرم بر متر مربع را تحمل کند یا 800 کیلوگرم بر متر مربع ! همچنین برایشان فرقی نمی‌کند که تیرچه با بلوکه سفال کار می‌شود یا سیمانی و اینکه وزن ایندو چه تفاوتی با یکدیگر خواهد داشت و برای همه ساختمانهای مسکونی تیرچه‌هایی با مشخصات یکسان تولید می‌کنند. بدیهی است که در این حالت یا تیرچه‌های تولیدی ضعیف خواهند بود و یا بدلیل قویتر شدن تیرچه‌ها از مقدار مورد نیاز، هزینه پرداخت شده توسط مصرف کننده افزایش خواهد یافت.

    <

         2 - استفاده از مواد اولیه نامناسب :

         الف) استفاده از نبشی‌های فابریک :

         استفاده از نبشی‌های فابریک موجود در بازار یکی از شایعترین موارد در این زمینه می‌باشد. توضیح آنکه تنها نبشی فابریک مجاز جهت استفاده در ساخت تیرچه‌های کرومیت نبشی تولید کارخانه ذوب آهن اصفهان می‌باشد که به دلیل ظرفیت تولید محدود و قیمت بالا اولا در اکثر شهرهای کشور یافت نمی‌شود و ثانیا اختلاف قیمت آن با سایر نبشی‌ها باعث عدم استفاده تولید کنندگان و عدم صرفه اقتصادی (در مقایسه با استفاده از ورق جهت ساخت نبشی) خواهد شد. از طرفی نبشی‌های 3 و 4 فابریک موجود در بازار اکثرا ساخت کارگاههایی در شهرهای تهران، تبریز، مشهد، اصفهان و ... هستند و نکته مهم آنست که این نبشی‌ها به ظاهر کاملا نو و عالی می‌باشند اما در اصل از ذوب آهن آلات قراضه بدست می‌آیند و به هیچ عنوان مشخصات فنی مورد نیاز جهت استفاده در ساخت تیرچه‌ها را ندارند.

         ب) استفاده از فولاد وارداتی :

         با اطمینان کامل می‌توان گفت که هیچکدام از فولادهای وارداتی مشخصات فنی مناسب جهت استفاده در ساختمانها را ندارند و این موضوع در تمام اشکال پروفیلها اعم از تیرآهن، میلگرد و ورق صادق است. زیرا هیچگونه نظارت کیفیی بر اقلام وارداتی نیست و وارد کنندگان در جهت سود بیشتر ارزانترین فولادهای خارجی که طبیعتا نامرغوبترین آنهاست را وارد می‌کنند. استفاده از این فولادها در ساختمانها و تیرچه‌ها می‌تواند بسیار خطرآفرین باشد.

         ج) استفاده از مواد اولیه دست دوم :

         واضح است که استفاده از فولاد دست دوم بدلیل تغییر مشخصات فنی و مکانیکی آن هیچ جایگاهی در سازه و تیرچه‌ها ندارد و تنها مصرف کنندگان این فولادها کسانی هستند که هیچ چیز بجز قیمت برایشان اهمیتی ندارد.

    د) استفاده از میلگردهای ذوبی :

    متأسفانه استفاده از میلگردهای ذوبی در ساخت تیرچه‌های کرومیت نیز رواج دارد. میلگردهای ذوبی میلگردهایی هستند که از ذوب آهن قراضه بدست می‌آیند و بسیار بی‌کیفیت هستند و گاه دیده شده است که قبل از اینکه تحمل بار کنند در اثر حمل و نقل می‌شکنند. برای اطلاع از نحوه شناسایی این نوع میلگردها می‌توانید به صفحه دنیای کرومیت مراجعه فرمایید.

    ) استفاده از میلگردهای AIII  :

         این مورد نیز متأسفانه از شایعترین مشکلات موجود در زمینه تولید تیرچه‌های کرومیت می‌باشد. توضیح آنکه میلگردهای مجاز جهت ساخت تیرچه‌های کرومیت تنها میلگردهای نوع AI  (نرم) و AII  (نیمه سخت) هستند. میلگردهای نوع  AIII  (سخت) جوش پذیری بسیار کمی دارند و مطابق با نشریه شماره 151 استفاده از آنها در ساخت تیرچه‌های کرومیت ممنوع است. اما متأسفانه اکثر تولید کنندگان کوچکترین توجهی به این مسأله ندارند و بعضی حتی تفاوت این میلگردها با یکدیگر را نیز نمی‌دانند. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد نحوه تشخیص این نوع میلگردها می‌توانید به صفحه دنیای کرومیت مراجعه نمایید.

         3 - ساخت غیر اصولی تیرچه‌ها :

         یکی از مهمترین عوامل تهدید کننده سلامت تیرچه جوشکاری نامناسب تیرچه‌ها می‌باشد. استفاده از ترانس جوش تک فاز در بسیاری از کارگاههای غیر مجاز متداول است که موجب عدم استحکام جوش می‌گردد. همچنین افزایش بیش از حد آمپر جوشکاری باعث ذوب شدن قطعات جوش شونده و کاهش شدید مقاومت تیرچه می‌شود. از دیگر مشکلات ناکافی بودن طول جوشها می‌باشد. همچنین اورلب نامناسب زیگزاگها، وصله نامناسب قطعات، عدم رعایت گام زیگزاگها و حتی بی دقتی در طول تقویتها از جمله مسائل شایع در ساخت تیرچه کرومیت می‌باشد.

     



    آقای رحمانی و خانم ها میرزایی ، پری زاده و اخوان کاظمی ::: پنج شنبه 87/3/2::: ساعت 5:20 صبح
    نظرات دیگران: نظر


    لیست کل یادداشت های این وبلاگ

    >> بازدیدهای وبلاگ <<
    بازدید امروز: 4

    بازدید دیروز: 3 کل بازدید :45709

    >>اوقات شرعی <<

    >> درباره خودم <<

    >>آرشیو شده ها<<

    >>لوگوی وبلاگ من<<
    سقف کرومیت

    >>اشتراک در خبرنامه<<
     

    >>طراح قالب<<