سفارش تبلیغ
صبا ویژن
توضیح 1 - سقف کرومیت
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
[ و شنید که مردى از خارجیان شب بیدار است در نماز و خواندن قرآن ، فرمود : ] به یقین خفتن به که با دو دلى نماز گزاردن . [نهج البلاغه]
سقف کرومیت
  • پست الکترونیک
  • شناسنامه
  •  RSS 
  • پارسی بلاگ
  • پارسی یار
  •  

                                              سقف کرومیت

     

     1 - مشخصات این نوع سقف بر اساس نشریه شماره 151 سازمان برنامه و بودجه تعیین می‌شود.

    2 - نشریه فوق دارای جداول آماده برای تعیین مشخصات تیرچه‌ها نمی‌باشد و صرفا آیین نامه محاسباتی است و علاوه بر آن تا کنون هیچگونه آئین نامه یا نشریه رسمی مورد تأیید مراجع ذیصلاح منتشر نشده است. لذا لازمست تیرچه‌ها بنا بر شرایط بارگذاری و نحوه اجرا محاسبه و طراحی شوند.

    3 - محاسبات تیرچه‌های کرومیت بسیار مشکل و دارای کنترلهای زیادی می‌باشد و باید برای هر تیرچه بطور جداگانه طراحی گردد. در طراحی این تیرچه‌ها می‌بایستی تمام جزئیات شامل بال فوقانی ، بال تحتانی ، میلگرد زیگزاگ و فواصل زیگزاگها و طول تقویتهای فوقانی و تحتانی با توجه به آیین نامه فوق دقیقا محاسبه گردد. در این خصوص می توان از نرم افزار جامع طراحی تیرچه‌های با جان باز KDS استفاده نمود. این نرم افزار تنها نرم افزار ثبت اختراع شده در مورد طراحی و محاسبه تیرچه‌های کرومیت می‌باشد.

    4 - برای این نوع سقف میلگرد افت و حرارت با قطر 6 میلیمتر کفایت می‌کند که تعداد این میلگردها در خلاف جهت تیرچه‌ها هر 25 سانتیمتر یک عدد می‌بایستی اجرا گردد. در نشریه 151 به لزوم اجرای میلگردهای افت و حرارت در جهت تیرچه‌ها اشاره‌ای نشده است.

    5 - در کلیه دهانه‌های سقفهای کرومیت ، اجرای کلاف میانی (Tie Beam) ضروری می باشد و در دهانه‌های بالای 3 متر کلافهای میانی حتماً می‌بایستی با بتن (بوسیله ایجاد فاصله بین بلوکها) اجرا گردند. در دهانه‌های کوچکتر از 5.30 متر یک کلاف میانی و در دهانه‌های بین 5.30 و 7.80 متر دو کلاف میانی و در دهانه‌های بیش از 7.80 متر سه کلاف میانی مورد نیاز است. در تمام این حالات حداقل میلگرد طولی کلافهای میانی دو عدد میلگرد نمره 12 می‌باشد.

    6 - در تیرچه‌های کرومیت استفاده از میلگردهای نوع A3 (با آجهای به شکل هفت و هشت) ممنوع است و فقط می‌بایستی از میلگردهای صاف و یا آجدار نوع A2 (با آجهای فنری شکل) استفاده نمود.

    7 - در نشریه 151 به لزوم اجرای میلگرد تقویت ممان منفی اشاره‌ای نشده است و با توجه به اینکه طرح تیرچه‌ها مفصلی است لذا نیازی به استفاده از آن در سقفهای کرومیت نمی‌باشد.

    8 - مطابق مبحث دهم از مقررات ملی ساختمان در ساختمانهای مسکونی که در آنها خیز مطرح است و تکیه‌گاه تیرهای اسکلت آنها از نوع گیردار باشد ، حداکثر دهانه مجاز برای استفاده از این سقفها 26 برابر ضخامت سقف و برای ساختمانهایی که تکیه‌گاه تیرهای اسکلت آنها از نوع ساده باشد ، حداکثر دهانه مجاز برای استفاده از این سقفها 20 برابر ضخامت سقف می‌باشد.

    نکته مهم 1 :
     دانستن این نکته مهم است که محدودیت و تعدد انواع سقفهای تیرچه و بلوک قابل اجرا دقیقاً بستگی به وجود انواع بلوکه‌های سقفی موجود در بازار دارد و از آنجا که بدلیل حجم و وزن زیاد بلوکه‌های سقفی عملاً حمل و نقل آن از یک نقطه کشور به نقطه‌ای دیگر مقرون به صرفه نمی‌باشد، بنابراین ممکن است در بعضی نقاط کشور عملاً امکان اجرای برخی از سقفهای معرفی شده زیر بدلیل نبودن بلوکه متناسب با آن وجود نداشته باشد و یا احیاناً در بعضی مناطق علاوه بر سقفهای معرفی شده زیر بتوان سقفهای دیگری نیز اجرا نمود. درضمن لازم به ذکر است که با استفاده توأم انواع بلوکه‌های سقفی با مواد دیگر (مانند یونولیت) گاه بنا به ضرورت می‌توان سقفهایی با ارتفاع بیشتر نیز اجرا نمود.

    نکته مهم 2:
     از آنجا که اجرای سقفهای کرومیت بدون شمع بندی صورت می‌پذیرد، هرگونه بی‌دقتی در طراحی، محاسبه ، تولید و اجرای این نوع سقفها ممکن است به ریزش سقف یا شکم دادن تیرچه‌ها منجر شود. لذا اکیداً توصیه می‌شود تا از استفاده از تیرچه‌های نامطمئن و بدون محاسبه و نیز تیرچه‌هایی که کیفیت تولید آنها پایین است پرهیز شود. در ضمن یادآوری می‌گردد اجرای سقفها با تیرچه‌های کرومیت فرآیندی کاملاً تخصصی است و حتی با وجود استفاده از تیرچه‌های مرغوب، ممکن است بر اثر بی‌احتیاطی در اجرای صحیح سقف، ریزش سقف اتفاق افتد
    .

     

     

     

     

     



    آقای رحمانی و خانم ها میرزایی ، پری زاده و اخوان کاظمی ::: پنج شنبه 87/3/2::: ساعت 5:41 صبح
    نظرات دیگران: نظر


    لیست کل یادداشت های این وبلاگ

    >> بازدیدهای وبلاگ <<
    بازدید امروز: 1

    بازدید دیروز: 1 کل بازدید :45700

    >>اوقات شرعی <<

    >> درباره خودم <<

    >>آرشیو شده ها<<

    >>لوگوی وبلاگ من<<
    سقف کرومیت

    >>اشتراک در خبرنامه<<
     

    >>طراح قالب<<